ADVENTURE

Igenom isen med skidor och allt..

ÄventyrPosted by L-O Thu, December 20, 2012 23:18:47

Idag under en kortare tur på turskidorna så gick jag igenom isen på ett tjärn långt upp på skogen. Trots ett säkerhetstänk som hållit mig över ytan på otaliga passager av frusna vattendrag i dryga 15 år då jag senast råkade ut för en liknande händelse, så hände det man vill undvika. Närmaste vägen till bilen var 40 minuter så då gäller det att lösa situationen på plats. Att jag gick igenom berodde på att jag följde tjärnet mot en utloppsbäck där jag stannade för att kontrollera isens hållbarhet. Hade dock bytt stavar och dessa fungerade annorlunda när man slog dem i isen än de andra som går igenom rätt lätt om det är dålig is, så jag blev helt enkelt lurad att isen var starkare än den var. Kändes inte bra så jag tog fram kniven för att hacka mig igenom isen och se hur tjock isen var när den samtidigt brast under mig. Hamnade inte helt under vattnet då jag hann få ut armarna. Det var djupt men nära land och jag kunde nästan nå land så jag kastade mig framåt samt körde kniven i marken och slet mig upp på någon sekund.

Om man hamnar i vatten så sker nedkylningen mycket snabbt, eftersom värmeförlusten blir 25 gånger större när man är blöt. Så det gäller att handla snabbt, instinktivt och vara förberedd. Ända sedan jag började vara i skogarna på detta sätt har jag haft med mig ett extra par strumpor, kalsonger, mössa och tröja i en vattenskyddad påse i ryggsäcken. Den påsen har i stort sett varit orörd i 15 år då jag senast jag gick igenom isen men i ett sådant läge som idag är man tacksam för att den ännu är med. Rullade mig i snön med förhoppning om att snön suger upp en del av vattnet, sen snabbt av med de blöta kläderna, man måste se till att få av den blöta utrustningen och skalplagg innan dragkedjor m.m. fryser. Direkt på med torr mössa och tröja, det gäller att förstärka där den största värmeförlusten sker innan man byter strumpor. Tog därefter fram termosen och fick i mig varm fruktsoppa. Sedan byte utav resten av kläderna jag hade med. Vred ur underställsbyxorna så gott det gick och på med dem igen (av ull så de värmer även fast de är fuktiga).

Sedan börjar arbetet med utrustning som ex skidorna, pjäxor och bindningar, fulla av is som får skrapas och bankas loss för att man överhuvudtaget ska kunna ta sig tillbaka. Därefter hitta en säker reträttväg därifrån. Man vill knappast gå igenom ännu en gång.

Kan säga att denna gång med runt -10 °C var betydligt behagligare än den gången på Glaskogen för 15 år sen då det var runt -20 °C så jag lät denna gång bli att dunka upp en eld utan satsade på att köra mig riktigt varm genom att jobba hårt. Snön var djup så efter 10 minuter så började värmen komma tillbaka i kroppen vilket var ganska behagligt i det läget. Med mindre kunskap och sämre tränad kropp kunde jag slutat som denna stelfrusna varelse som spratt upp från snön när jag for igenom...

Enkelt råd: Förbered er alltid för det oväntade på vinterturer. Detta var en kort enkel tur som jag knappast räknar som ens en tur men är olyckan framme gäller det att veta vad som skall göras. Er utrustning skall alltid packas med tanke på att det som inte får inträffa kan inträffa. Packa alltid viss del av utrustningen fuktskyddat.

Det lustiga med hela dagens historia är att jag för tillfället håller på att skriva en enkel guide (kanske blir klar 2013) tänkt för att kunna användas under vinteraktiviteter och i den finns en liten del där jag tar upp säkerhetstänk och riskfyllda situationer mm. Denna situation fanns med.

• Comments(6)//blogg.l-ogaverth.com/#post687

Nätter i skogsmark..

ÄventyrPosted by L-O Thu, September 27, 2012 22:31:20

Blev en tur i skogen för mig och turkamrat Nilsson där vi utgick från Tisseldalen mellan Skillingmark och Östervallskog. Började med att besöka en välbevarad koja som låg vid Stormyren. Hade nog inte varit en själ och besökt kojan på flera år men där skulle man kunna ha det riktigt bekvämt om någon bestämde sig för att övernatta. På myrarna såg vi spår efter ett par vargar som kommit över myren. En del älgspår såg vi också så det verkade vara ett område där det var gott om vilt. Ett köttben som släpats iväg av ett okänt djur såg vi också och detta var knäckt rätt av så de käkarna fanns det rejält med kraft i.

Området vi var i är ett kuperat och varierat område som ligger en bit från väg vilket gör det relativt svårtillgängligt. På höjdryggarna i området växer främst tall, ofta på ljungklädda hällmarker. I sluttningarna ökar graninslaget och nere i svackorna rinner små bäckar genom fuktiga partier. Området är bitvis rikt på död eller döende ved så det fanns gott om bränsle för en liten brasa. Dessa marker ligger också i en gränstrakt som före 1551 tillhörde Dalsland och uppgifter finns om att trakten ännu tidigare tillhörde Norge. På grund av att området ligger nära gränsen så finns det säkert många historier om händelser i skogarna under andra världskriget. Skulle inte förvåna mig om spioner och agenter huserat i områdets gamla kojor. I dessa kojor bodde det också förr skogsarbetare och då kom det huggare från Danmark, Österrike och många andra länder för arbete i skogarna i de här trakterna. Det var längesen men man kunde ännu känna dess närvaro i markerna. Terrängen försvårade dock transporterna av virke, så man använda sig av vattendragen i till flottning. Flottningen upphörde tydligen enligt uppgift så sent som 1962. Gränslinjen som (vi följde söderut på tillbakavägen) går mitt i sjön Rövattnet och följer sedan vattendragen söderut bar tydliga spår efter flottningen.

Att vandra i skogarna i timmar och vara skogsvan nattetid lönade sig tydligen för jag och Nilsson blev 1:a och 2:a på första deltävlingen i Nattjakta igår.

Resultat

Karta

Eftersom jag har ny kamera kunde vi inte heller låta bli att göra lite skådespelarinsatser för att få lite action i filmen. Originalet är från kultfilmen ”Predator”. Efter att denna film kommit upp på nätet är jag förmodligen ett hett byte för psykvården och jag kommer troligtvis spärras in inom en snar framtid.

• Comments(2)//blogg.l-ogaverth.com/#post666

Skyrunning in Norway

ÄventyrPosted by L-O Sat, July 30, 2011 11:07:24

Känns som sista tre veckorna har varit en enda lång sammanhängande resa då jag endast har varit hemma och packat om väskan. Jobbat dygnet runt här sista tiden och det har inte blivit många träningspass men de få pass jag fått har varit fina. Bland annat blev det ett pass Skyrunnning ovan molnen i Sogn og Fjordane fylke i Norge. Riktigt häftigt då jag sprang upp genom molntäcket till att stå i stort sett ovanpå det med tåspetsarna på kanten av ett 400 meter lodrätt stup. Befann mig i området kring Jostedalsbreen, som är fastlandseuropas största glaciär och är en platåglaciär som sträcker sig från 300 till 2 000 m ö h. Glaciären har 28 namngivna armar och omges av ett karaktäristiskt landskap format av glaciären. Dagen efter vi varit på Breheimscentret och sett mer om glaciären och dess historia brann detta center knasigt nog ner till grunden.

Tyvärr överskuggades det oerhört vackra i Norge denna gång av de hemska händelserna som inträffade då en galen man gick bärsärk i någon form av fanatisk egenpåhittad tankevärld och dödade över 70 personer i noggrant planerade attentat. Var man än befann sig i Norge så kom man inte undan dessa hemska nyheter. Människan är vår planets verkliga odjur. Galningen levde helt i en annan värld och gav sig på sina ”egna”. Att det fullständigt slagit slint i galningen visar sig i hans yrande om att han var en tempelriddare, men dessa vann väl knappast sitt rykte genom att hugga ned 16 åriga obeväpnade flickor?!!

• Comments(2)//blogg.l-ogaverth.com/#post585

På tur

ÄventyrPosted by L-O Wed, June 23, 2010 13:48:05

På söndagseftermiddagen blev det en liten vandring över skog och mark. Jag och Tsappo reste upp till Byamossarna. Tänkte det skulle vara kul att övernatta däruppe på sommarn någon gång och inte bara på vintern som man gjort några ggr. På sommarn har man annars gjort en del myrpass här uppe men annars är man ju inte där så ofta. Byamossarna är Arvika kommuns största sammanhängande myrområde och är väldigt fint även sommartid. Dock är det tungt att gå i myrarna med packningen full med L-O och Tsappo mat. Två av kommunens större matvrak. Byamossarna omfattar ett tiotal mossar och kärr, tjärnar, strängblandmyr och mosaikblandmyr. Insprängt mellan myrmarkerna och tjärnarna ligger fastmarksholmar med skog. Området storlek i kombination med myr och tillgång på öppet vatten, har medfört att Byamossarnas har stor betydelse för fågellivet i trakten vilket märktes på kvällen då vi såg flertalet tranor, diverse sjöfåglar och dessutom en kungsörn som seglade över oss med sina mäktiga vingar. Tsappo ville hemskt gärna sätta tänderna i en trana.

Senare på kvällen blev dock knotten alldeles något grymt bitska så det vart att söka skydd i tältet. När de kom in i tältet också var det inget annat att göra än att ta ett beslut på att bryta lägret och uppsöka bättre plats. Det var ett enhälligt beslut eftersom Tsappo var klart störd av knotten. Så vi vandrade tillbaka till bilen och åkte upp till Abborrtjärnet på Säterudskogen. Där var det lika illa med knotten men i stugan slapp vi knotten och där kunde vi sova som stockar.

En riktigt fin tur förutom knotten som var helt omöjliga som sagt, de ville suga ur mitt förhoppningsvis syrerika blod som jag förhoppningsvis kan använda på ett bra sätt ikväll. DM på 5000 meter går tillsammans med Närke i Glanshammar. Satsar för medalj men gillar inte bana men det är bra träning. På midsommarafton blir det sedan Borejoggen i Torsby.

• Comments(2)//blogg.l-ogaverth.com/#post452

"Gå" på tur

ÄventyrPosted by l-o Mon, March 02, 2009 10:29:10

Blev en kanonfin tur till Norge tor-sön. Vi bodde på Spåtind´s högfjällshotell. Det ligger på fjällplatån mellan Valdres och Guldbrandsdalen. Tyvärr va jag förkyld så jag kunde inte träna som jag hade tänkt mig men då fick man va ute och "gå på ski" istället. Blev lite mer tid till att ta bilder och se sig omkring på detta viset. Blir lite trevligare turer också när man går tillsammans med andra som har en annan typ av motor på detta sätt. Så allt kanske inte är negativt med att va förkyld.

Vi gick uppför mot Spåtindtoppen en dag när vädret var toppenfint och tog 700 höjdmeter uppför innan vi vände tillbaka och fick några härliga utförsbackar där man kom upp i ca 60 km/h. Va riktigt roligt med så långa och kurviga utförskörningar. Mötte lite folk som förskräckta fick kasta sig åt sidan. När man kommer upp på fjället gäller det att ha kläder med sig som är vindtäta och värmer eftersom det kyler av ordentligt när man stannar till. Händer och fötter är ganska utsatta eftersom de sitter på längst avstånd från hjärtat.

Den vackra naturen runt Spåtind var otroligt fin med höga fjäll och glittrande vyer. Hade riktigt flyt med vädret och maten var kanon så man fick passa på att äta upp sig ordentligt.. Maria och en vägskylt. Det "va" en gång en väg. Lillehammer 50 km..Spåtindtoppen i bakgrunden

• Comments(0)//blogg.l-ogaverth.com/#post246

Vargnatta

ÄventyrPosted by l-o Fri, September 12, 2008 16:54:04

Jag och Vild-Martin tyckte det var på tiden att få lite frisk luft i lungorna, så vi tog en liten månskenstur till de djupa skogarna i den yttre delen av kommunen. Vi funderade ett tag på att skippa tältet och sova under bar himmel men med så mkt moln som det ändå var var det säkrast att sätta upp tältet. Trots att i princip all ved var dyngsur så fick vi till en riktigt fin brasa som brann nästan hela natten. Det var så mysigt att sova ute så vi försov oss lite på morgonen och missade frukosten. Så det blev lite bråttom om Martin skulle hinna till sitt jobb. Martin är för övrigt - den springande butiksarbetaren som har sprungit ikapp två tjuvar denna sommaren. Att råna intersport i Arvika och försöka springa därifrån är nog det dummaste man kan göra som tjuv, i alla fall så länge Vild-Martin är i butiken..

Träningsmässigt har jag tagit det ganska lugnt efter DM, två dgr med 40 min jogg och ca 1h lätt löpning på kvällen. Ena kvällen i skogen med Jonne. Vi sprang bla bakvägen till Vassviken, ner mot skjutbanan och tillbaka genom skogen. Igår på kvällspasset blev jag alldeles yr och sprang rätt ner i diket. Sedan hade jag yrselkänslor flera ggr när jag reste mig hastigt upp. Satt i flera timmar hos min läkare idag och kollade upp allt, EKG, blodvärde, sänka, blodtryck osv. Sedan gjorde vi ett test och då yrade jag till som tusan och det troliga är att jag drabbas av godartad lägesyrsel .. Det har alltså med balansorganen att göra. Riktigt otäck känsla är det ialla fall. Usch! Jag som hatar åksjuka också. Fy! Jag uppmanades i alla fall att ta det lugnt under helgen och förhoppningsvis skulle det vara bättre till veckan.

Detta innebär tyvärr också att jag missar söndagens DM-stafett i orientering. Inte så smart att springa och plötsligt yra till och rasa i en sten med skallen före. Säkrast att låta bli. Får nöja mig med att hejja fram lagkamraterna. Var ruskigt sugen annars på att springa då jag tänkte tejpa upp fotleder stenhårt och sedan satsa för fulla spjäll och knäcka allt som kom i min väg på första-sträckan. Ja ja, får vänta ett år till då, trädstammarna klarar sig ett tag till. Hoppas kunna bli träningsbar så snabbt som möjligt i all fall. Maria dyker ju upp ikväll också, så tiden lär nog gå fort under helgen - brukar ju göra det när vi är tillsammans...

Video nedan: Lägerkoll, staring Vild-Martin med Fjällräven Akka..

• Comments(1)//blogg.l-ogaverth.com/#post163

Klättring

ÄventyrPosted by l-o Fri, August 01, 2008 12:33:06

Blog ImageMan har prövat på det mesta i friluftsväg men nu är det dags att ta ett steg till med lite klättring. Konstigt nog så har man inte testat det så värst många gånger.. Jonne som har klättrat rätt så seriöst några år agerade instruktör för mig och Maria igår. Han imponerade med starka händer. Vi började utomhus på Falleberget och fortsatte inne för att lära oss lite teknik.

Själv kan jag i alla fall knyta in mig ordentligt nu ;-)

Har införskaffat utrustning för glaciärvandring men det är bra om man kan använda den också. Klättrade senast igår rätt uppför en tall med de nya stegjärnen. Bara att slå in dem och gå. Lite stolligt kanske?! Utan säkerhetslina, var många hackspettshål högt uppe i tallen.

Ska man bli bättre på klippklättring så är det helt klart att man måste bli starkare i fingrar och underarmarna. Sen måste man lära sig att använda benen mera och trycka ifrån.

Tack för bra instruktioner!

• Comments(0)//blogg.l-ogaverth.com/#post142

2008-07-06

ÄventyrPosted by l-o Sun, July 06, 2008 20:55:41

Blog ImageÖringsfiske på Övern

Jag och Målvakts-Hasse åkte till de norra delarna av Mangskog och testade fiskelyckan. Övern är en klassisk vildmarkssjö i närheten av Blåbärskullen. Den ligger 286 möh. Vi upplevde den lite svårfiskad då vi fastnade i botten flertalet gånger. Ganska grunda partier i östra delen av sjön. Vi höll på bra länge innan vi fick första nappet som var en Abborre. Den kastade vi tillbaka eftersom det var Öringen vi ville fånga. På med kopparfärgad spinnare och körde vidare. Blog Image

Hasse drog upp en på ett par hg och jag fick en lite mindre + några Abborrar var som vi slängde tillbaka. Med tanke på hur länge vi var ute så var det inte så väldigt vinstgivande fiske men ibland är det svårfiskat, det hör liksom till. Testade lite i ett annat vatten på hemvägen också men där var det stendött. Fick en grodkompis i skogen istället.Blog Image